Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

söndag 17 juli 2011

Let´s do math

Här har vi ett program som jag först tänkte kasta bort utan att recensera men sen hittade jag en smart grej. Programmet (gratisapp) går ut på att svara på matteuppgifter på tid. Ju snabbare du svarar ju mer poäng får du (du får återstående sekunder som poäng) och nivån höjs hela tiden och med den ökar också hur lång tid man har på sig att lösa uppgiften.
Efter en kort stund börjar uppgifterna bli riktigt kluriga.  T ex 5+5+4+8. Det smarta är här att man kan markera 5+5 och få svarsalternativ på denna uppgift. Nu står det i uppgiften istället 10+4+8. Här kan man markera 4+8 och välja svar. Nu är det betydligt enklare att räkna ut uppgiften som nu är 10+12. Du slösar ju tid på detta men jag anser att det ger eleverna en strategi som de sedan kan göra i huvudet och inte slösa tid med att markera och välja svarsalternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar