Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

måndag 10 oktober 2011

Happi stavar



Som jag redan tidigare skrivit är det här en helt suverän app med sina färgglada bilder i ett korsord och lösa bokstäver som inte behöver skrivas utan bara föras in i korsordet. Det finns möjlighet att välja versaler eller gemena. Suveränt för en lärare som jag att bestämma vilken sorts bokstäver barnen ska träna. För barn som ännu inte kan bokstäverna helt säkert hade det varit bra om ljudet hörts när man tog tag i en bokstav men mellantinget, att få bokstäverna skuggade i korsordet så att det bara är att matcha bokstaven med skuggningen, finns som ett alternativ. Korsorden innehåller till en början bara 4 ord och jag vet inte riktigt hur dessa ord valts ut. Om jag hade rangordnat orden så hade det först varit ljudenligt stavade ord, sedan enkla ord med ljudstridig stavning och därefter lite mer komplex stavning. Som det är nu är korsorden på en väldigt enkel nivå och det finns risk för att barn tröttnar av den långsamma stegringen...Spelet innehåller 4 olika svårighetsnivåer med 12 korsord i varje nivå.
Det finns ingen störande reklam eller köp inom appen vilket ju är jättebra! Det står också i appen att fler roliga banor kommer med gratis uppdateringar. Suveränt! Appen kostar 15 kr för ipad och 7 kr för iphone. Väl värt sina pengar trots mina förslag till förbättringar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar