Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

söndag 2 oktober 2011

Partial sums/differenses/multiplication/division/lattice/grid

Partials sums/differenses visar på ett bra sätt hur man räknar ut algoritmer med talsorterna var för sig. Det stora felet är bara att man börjar med tiotalen och inte med entalen. Vad händer när barnen stöter på ett tal som behöver växlas? Annars är detta en bra iphonapp som snyggt och enkelt visar hur man ska tänka. Gratisappar.
Här har vi så multiplikations- och divisionsapparna i samma utförande. Multiplikationsappen är jättebra men divisionsappen har ett slutsteg som är svår att förstå tills man kommer till lite mer avancerade tal.
Den här appen är däremot briljant. Den visar hur man på ett enkelt sätt kan räkna ut en svårare multiplikationsuppställning. Suveränt verktyg.
Här är ett annat sätt att räkna ut multiplikation. Att ta talsorterna var för sig. Också ett suveränt bra sätt att visa hur man kan tänka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar