Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

onsdag 4 januari 2012

Motion math HD

Här har vi en lekfull app som tränar bråktal. Appen kostar 15 kr för iphone och 22 kr för ipad. När man startar appen får man först testa att styra en boll till rätt sida av bottenlinjen. När man klarat det är man redo att börja spela. Ett ta står i bollen och man vänder på sin ipad så att bollen hamnar rätt på tallinjen. Riktigt kul. Det gör inget om man inte kan eller om man misslyckas med att hitta rätt ställe på linjen. Då får man hjälp av en pil och ibland även av tal under tallinjen och vid nästa studs lyckas man kanske. Då kommer det blandade uppgifter (men bråktal eller bara som bild). Efter detta börjar man blanda in procent. För en elev som förstått bråktal (och senare också procent) så är detta riktigt rolig och utmanande träning.
Det enda jag önskar är att man hade saktat ner tempot på bollen lite så att man har lite mer tid att tänka. Jag tror att många elever vill lyckas redan vid första studsen på tallinjen och det är minsann inte lätt att hinna tänka färdigt innan dess...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar