Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 7 februari 2012

My first weighing exercises

My first weighing exercises heter appen som både ger barnen övningar men också låter barnen laborera fritt. Som ni kan se nedan så finns det tre val: frukt ligger på vågen och du ska ställa vikter för att väga dem, vikter står på vågen och du ska placera dit rätt vikt med frukterna och sist att du ska placera både frukt och vikter på vågen (fritt läge för att prova dig fram själv). Jag gillar att det är en vågskål för den kan man använda även för annan matte. Det ska väga lika på båda sidor av =-tecknet. Barn som aldrig använt en vågskål förstår inte detta tänk. Det kan bli för abstrakt.

Bilden visar en annan viktenhet men det går lätt att ändra till g och kg.
Appen kostar 15 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar