Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

söndag 15 april 2012

Djurkorsord



Djurkorsord är en app som påminner väldigt mycket om Happi papis "Happi stavar". Man ska dra bokstäver in i ett korsord, man kan välja versaler eller gemena och det finns massor av korsord. Vissa skillnader finns dock. I den här appen finns alla bokstäver från början, i alfabetisk ordning utmed kanterna. Vill man ha hjälp så får man inte, som i Happi stavar, hjälpen genom att korsordet fylls i med skuggade bokstäver utan endast genom att de bokstäver som inte behövs tas bort. Hjälpen är m a o inte lika stor, kanske båda funktionerna hade varit det optimala.
3 nivåer /med vardera 7 korsord) är upplåsta från början och när man sedan klarat av dem låses en efter en upp av de andra. Att kalla appen djurkorsord är kanske lite till att luras. Jag inbillade mig att det bara skulle finnas djurnamn med i korsorden men istället är det bara ett djur och det djurets bild visas större än de andra. Jag tror i o f inte att barnen bryr sig och för deras del är det lättare att komma ihåg vilka korsord som redan är avklarade. 
När man klarat av ett korsord tycker jag att nästa skulle kommit upp automatiskt men så är det inte. Man måste ta sig tillbaka till menyn för att därifrån komma till nästa korsord.
Appen är med klara tilltalande färger och ganska stilren men jag tycker själv att man blir lite störd av att det ligger en rutig duk under korsordet. Det hade varit bättre om duken varit enfärgad eller inte varit där alls. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar