Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 21 april 2012

Pic collage och Photo wall

Åh, så otroligt enkelt att göra collage av sina bilder. Bara att hämta från kamera, album, facebook eller webben (tänk på upphovsrätten bara). Bilderna är enkla att ändra storlek på och rotera. Sedan går det även att lägga in text som det finns många olika typsnitt och färger till. Å, ä och ö går utmärkt att använda. Man får några enstaka klistermärke att lägga till eller så köper man ett klistermärkespaket för 99$. Bakgrunder finns det gott om och det går bra att söka bakgrunder på svenska...
När collaget är färdigt kan du spara i albumet, facebooka, twittra, maila som en bild eller få det utskrivet som ett vykort (går kanske bara i USA?)
Så här kan det se ut t ex:

Photo wall är en annan collageapp. Jag tycker att denna är enklare och stilrenare än den ovan. Här finns fler val av bakgrunder mm (kanske för att jag har betalversionen 22kr) Man gör inte bara sitt collage utan kan fixa till bilderna också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar