Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 17 juli 2012

Babakus


För någon vecka sedan fick jag tips om denna app. Det innebär att jag inte hunnit använda den med elever och jag skulle egentligen vilja ha ett utlåtande från en speciallärare/pedagog...

Nåväl, i appen får man tillgång till staplar som ska representera talsorterna. Man kan få 3, 5 eller 7 på sidan vilket kan ge ett tal så högt som 9 999 999. Till höger på sidan finns talstickor som man använder vid räkning för att komma bort från fingerräkning. Man drar då tag i talstickan och för den till den stapel man ska räkna vid. Man sätter 0:an på talstickan vid den blå markören, som ju visar antalet, på stapeln. Man räknar sedan uppåt eller neråt beroende på om det är addition eller subtraktion. Det finns bra skriftliga instruktioner, filmer och övningsexempel man kan förbereda sig via. Dessa är enkla att hitta i appen men filmerna finns även på youtube för de som vill titta innan de ev. köper appen. Här finns även förklaring kring hur man gör vid addition/subtraktion med växling och multiplikation/division med tvåsiffriga tal.

Man kan få tecknena för räknesätten så att man kan plocka fram den man arbetar med och på så sätt komma ihåg vad det är man sysslar med även om det tar tid men jag saknar att kunna skriva in talet någonstans också. Ska detta bara stå på ett papper bredvid?

En extra finess som jag gillade var att man kunde få staplarna att representera enheter istället. T ex dm, cm och mm. Då kan man ägna sig åt omvandling och beräkning av enhetsangivelser på ett enkelt sätt. Jättebra!
Nedan en film som presenterar appen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar