Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

fredag 26 oktober 2012

Math to the rescue

 Wohooo här har vi en app som jag verkligen gillar. Egentligen är jag inte för träningsappar utan vill ha skapandeappar men.... Den här appen är klurig, utmanande, fantasieggende och innehåller action. I menyn väljer man vilket talområde som ska bearbetas och får då upp en tallinje med just detta talområde. Man väljer även om man vill ha heltal eller decimaltal (0,5 eller 0,1). När man börjar spela befinner man sig på ett ställe på tallinjen och måste välja vilket räknesätt och vilket annat tal man behöver för att komma till det tal vid vilket det finns en människa att rädda. Om man misslyckas 4 gånger kommer det någon annan och räddar. Första gången jag testade att misslyckas simmade det omkring en haj i havet och jag var rädd för att spelet skulle sluta blodigt men det gör det alltså inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar