Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

söndag 30 juni 2013

Earthviewer

Här ser vi jordklotet och kan lätt navigera genom tiderna med tidslinjen som finns på vänster sida. Därefter kan du ställa in vad du vill titta på. Du kan se hur klimatet var och syrehalten. Dygnslängden visas i höger hörn. Du kan se när stora biologiska händelser skedde eller massutrotningar och nedslag på jorden. Detta visas med pilar på tidslinjen och när du flyttar visarpilen dit så kan du läsa vad det var som hände.
En häftig sak att prova är att ställa dig vid tidens början och sätta på "play". Du kan nu se hur jordklotet förändrades och hur landmassorna flyttade sig.
Jordgloben går att rotera hur du vill samt zooma in genom att använda två fingrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar