Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 31 maj 2014

CrossBoss


CrossBoss är ett socialt korsordsspel. Riktigt roligt är det att spela mot någon man känner men du kan också slumpa fram en motspelare. Har du bara en enhet och vill spela mot en vän så går det att lämna över enheten mellan spelvarven.
Från början är alla ledtrådar och bild suddiga och du låser upp dem genom att offra ett drag. Varje spelomgång har du två drag på dig vilket betyder att du kan låsa upp och se en ledtråd och därefter fylla i ordet. Har du otur så kan du inte ordet som efterfrågas och du kanske utnyttjar dit andra drag till att få en ledtrådsbokstav men risken finns att din motståndare snor ordet. Extrapoäng får du för hela ord men detta poäng tas tillbaka om korsande ord tas av din motspelare. Verkar poängräkningen rörig? Det gör inget för den sköts automatiskt. Spelet verkar främst vara gjort för vuxna men jag tror att yngre barn kan spela och utnyttja ledtrådsbokstäver för att därefter lära sig nya saker genom att spela detta spel. Från mellanstadieåldern kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar