Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 9 augusti 2014

Brainingcamps appar



Brainingcamps appar är många och de är till hjälp för pedagogen att förklara saker och att låta eleven laborera. Dessa tre är väldigt laborativa så jag valde ut att presentra dem. Det är Number linePattern blocks och Number rods.
I Number line får du upp en tallinje som du själv kan fixa till med heltal eller deltal. Du kan också zooma in och ut för att få tallinjen att spänna över fler tal eller flytta tallinjen i sidled för att komma till ett annat "spann". Du kan ha en eller två tallinjer och sedan har du pennor i olika färger att rita och markera med och lite andra markörer att fästa på tallinjen. 

I Pattern blocks kan man bygga med olika geometriska figurer. Bakgrunden kan du ändra från triangulär till kvadratisk eller välja att ha en helt blank bakgrund. Figurerna kan vara genomskinliga eller heltäckande och de går att rotera, duplicera, byta färg på samt att skriva en etikett på. Du har också pennor att rita och skriva var och vad du vill. 

Number rods är detsamma som cuisinairestavar. Det finns massor av möjligheter med dessa och det finns massor av tips och handledningar att få. Googla! Bakgrunden kan vara rutig eller vit och du har även här pennor att markera och rita med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar