Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 17 februari 2015

Fonemix PRO

En dyr app som kan vara värd att prova för elever som behöver utveckla sitt tal är Fonemix PRO. Här får man höra ett ord till en bild. Man ska sedan spela in när man själv upprepar ordet för att lyssna på sitt eget uttal i jämförelse med förlagan. Lite konstigt blir det när jag själv pratar skånska ;-)
Inställningar som går att göra är om man är en eller två användare, färre eller fler bilder, rör vid nallen eller kortet för att få höra ordet samt om det är ett speciellt bokstavsljud eller bokstavskombination man vill träna samt var i ordet det man vill träna, ska komma.
Appen går att ställa in i spelläge (memory) eller tränaläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar