Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 26 maj 2015

Quick math jr


Quick math jr är en lekfull app för räkneträning. Du är i en by med gator och placerar ut gubbar som du förtjänar allt eftersom du spelat. Klicka play och en slumgenerator drar fram vilken av de tre obligatoriska övningarna som ska göras först. I en av övningarna ska du fylla på tågvagnarna med siffror i nummerordning eller efter samma mönster vilket är hur övningen avancerar. Siffrorna är söta små gubbar som sträcker upp armarna och gärna vill bli upplyft av dig. En annan övning visar hur gubbarn går in i ett hus och eventuellt går någon också ut. Du ska ha koll på hur många som befinner sig i huset när de slutat springa fram och tillbaka. I den sista övningen ska man få båten att sluta luta genom att packa den så att det blir jämvikt. Övningen avancerar med att det blir både ental och tiotal att arbeta med.

När du gjort alla de här tre övningarna får du fram ett slumphjul med kroppsdelar som du kan vinna. Dessa kroppsdelar kan du sedan ha när du bygger nya gubbar till din lilla by. I byn finns nämligen en fabrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar