Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 22 augusti 2015

Fill the cup


Fill the cup består egentligen av flera övningsmoment i samma app. I den första övningen får man prova att använda cuisinairestavar för att räkna ut tal. I den andra ska man fylla upp glaset ända upp genom att hälla i olika bråktal som t ex 3/8 och 5/8 eller 1/4, 1/4 och 2/4. Vågen används både till att räkna ut att om det redan står 3 och 5 på den ena sidan så bör man sätta 8 på den andra för att det ska väga jämnt. Vågen används i den sista övningen till multiplikation. Om 4:an hänger på 3 på ena sidan (4x3)så kan man hänga en 6:a vid tvåan på andra sidan (6x2). En laborativ, enkel men trevlig app som kan fördjupa förståelsen för en del elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar