Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 22 december 2015

Virtual manipulatives

I flikarna på vänster sida finns stavar/cirkeldelar som är färgkodade så att t ex alla röda bitar visar 1/4, 0,25% eller  0,25. På detta vis kan man se vilket som motsvarar vad. Men man kan också använda appen till att ställa frågor som nedan så att eleverna får använda appen laborativt.
Bitarna kan göras genomskinliga och man kan också ta bort siffrorna på dem. En penna finns också så att man kan skriva och rita. Man kan också göra så att bitarna fäster vid varandra så att de läggs snyggt bredvid varandra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar