Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

onsdag 23 december 2015

Wikipanion

Wikipanion är ett enkelt sätt att låta eleverna få tillgång till uppslagsverket wikipedia. Orden du slår upp kan du få översatt till engelska och du kan välja att läsa sidan på engelska istället. Bokmärk enkelt de sidor du vill återkomma till. Om du vill ha koll på vad eleverna sökt på så finns det en sökhistorik lättillgänglig.
En annan rolig detalj är att man kan söka upp sin egna position och se vilka artiklar som finns skrivna om mitt närområde. Fantastiskt till att arbeta med närområdet. Det är googles karta som använder och naturligtvis kan man då växla mellan standard, hybrid eller satellit.
Det finns också en finess som heter "slumpa sida". Här kan jag få fram en sida och läsa bara för att jag är vetgirig. Det finns massor av roliga och intressanta artiklar som man kan råka slumpa fram. "Dagens slumpade wikipanionsida" kanske är något att inför i klassen?
Trevlig och stilren till skillnad från internetsidan som jag tycker är för plåttrig. I och med denna app tycker jag att man kan börja med wikipedia lite tidigare än vad jag tidigare tyckte. Därmed inte sagt vilken ålder. Det får ni fundera över själv. 
Sökresultatet kan man även twittra eller skicka som länk i ett mail.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar