Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 28 maj 2011

Uppläsningsstöd

VoiceReader är en billig uppläsningsapp, ca 15 kr. Klistra in den text du vill få uppläst genom att hämta den från web, dokument eller mail t ex. I inställningar kan du bla välja hastighet men också olika röster (med olika språkbakgrund) och ljudfilsformat (standard är m4a). Texten går att maila iväg tillsammans med en ljudfil och den går att spara lokalt.
Här är en gratisapp (SpeakPad) som läser upp text. Till denna kommer bara en engelsk röst och det kostar 15 kr för varje röst man vill lägga till. Programmet fungerar bra med inklistring av text och uppläsning men den har inte samma valmöjligheter som den förra appen och det finns begränsningar såsom att man måste skapa ett konto för att kunna dela med sig av filerna via mail, tvitter eller facebook. Jag föredrar faktiskt VoiceReder framför SpeakPad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar