Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 28 maj 2011

Simon says...

Minnesträning med ljud och färg finns i den här gratisappen som heter iSay HD. En färg blinkar till och du ska trycka på denna. Samma färg samt en till blinkar till och du ska härma. För varje gång läggs en ny färg till. Orent ljud gör spelet ganska outhärdligt men...
...i den här gratisappen som heter Crazy Copy är ljudet mer behagligt. Här får man också belöning i form av bältesutdelning som i t ex judo, gult bälte, grönt bälte osv. Denna app tyckte jag bättre om än den förra.

Här finns ännu en gratis minnesträningsapp som heter SimonSays. Här är ljudet också lite bedrövligt men man blir belönad med stjärnor för varje rätt runda man gör och efter en liten stund ökar antalet färger från 4 till 6 och sedan till 9. Det känns som om man går lite varsammare framåt i och med att kedjan bryts med jämna mellanrum och jag tror därför att detta passar riktigt svaga elever bäst.

I RubyRepeat får man välja om man vill ha många färger eller bara enfärgade paddar att trycka på. Man kan i och för sig byta mellan varianterna mitt under spelets gång om man ångrar sig. Ljudet liknar marimba och är ganska behagligt. Här får man inte hur lång betänketid som helst för då tar spelet slut.

En liten variation och utmaning får man i CopyCatHDLite där man tävlar mot padden eller någon annan som sitter mitt emot. Flera färger blinkar i en viss turordning och den som först kopierar rätt får poäng. Ganska avancerat och absolut inte något för den som har problem med korttidsminnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar