Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

måndag 1 augusti 2011

I Write Words

I Write Words lite har jag provat och jag vet inte vad skillnaden är mot fullversionen (22 kr).
I alla fall så handlar detta om att träna hur man skriver bokstäver och siffor på rätt sätt. Ett litet djur ska guidas genom bokstaven/siffran. Man kan ändra storleken på bokstaven/siffran så att de som är duktigare motoriskt får det lite svårare.
När siffran är skriven dyker en tärning upp där siffran kan uppfattas även antalsmässigt. Tyvärr är rösten på engelska men de trevliga tillmälena "good" och "bravo" är väl inte fel att få höra. När man sedan tittat på siffran ska den flyttas till hörnet innan man får nästa skrivuppgift.
När det gäller bokstäverna så kan man välja om man vill ha en i taget eller få flera (som dock skrivs ett i taget men till sist bildar ett ord, på engelska). Man kan också välja gemena eller versaler. Tyvärr finns då inte å. ä och ö men a och o finns och då har man ju gjort det mesta jobbet. Nu är det upp till var och en att bestämma om det är viktigt att skriva bokstäverna "rätt" och om man vill detta så är detta en trevlig app. Jag hade gärna sett att man använde den på förskolor så att barnen inte behövde sitta själv och klura på hur man "ritar av" bokstaven utan kan lära sig "rätt" redan från början. Man behöver nog inte oroa sig för att detta blir tråkigt eller barnsligt för min 9:åriga son satt gladeligen med detta en god stund igår kväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar