Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

måndag 1 augusti 2011

Stjärnsystem

I Reward Chart är ett stjärnsysten där man belönar barnet för bra saker det gör. I liteversionen kan man bara följa ett barn åt gången medan man i fullversionen (28 kr) kan ha många barn inlagda. Det är också begränat i liteversionen till 4 uppdrag som kan bli belönade.
Man registrerar alltså ett barn och kommer överens om vad barnet kan bli belönat för och hur många stjärnor de ska få för varje sak. Det finns redan en hel del förslag inlagda (på engelska) men dessa kan man rensa bort och skriva in egna. Sedan ska man också gå in och kolla belöningssystemet. Barnet kan köpa belöningar för de hopsamlade stjärnorna. Här finns också redan förslag inlagda men dessa kommer man också överens om innan det hela börjar.
Jag har hållt på med stjärnsystem på många olika sätt under flera år men här ser jag en möjlighet att få det individanpassat men ändå samlat på ett bra ställe. Jag vet inte riktigt hur man delger föräldrarna resultatet (via appen kan man lägga ut när belöningar delats ut via facebook eller twitter) men egentligen ska man inte behöva det mer än som en summering på utvecklingssamtalet.
Obs! Appen är en iPhoneapp vilket ger ett kornigt utseende på bilden när man förstorar den i padden. Den går inte heller att vända och vrida på...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar