Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

onsdag 24 augusti 2011

Jungle time

Jungle time är, som det mesta, en engelsk app men det fungerar bra ändå tycker jag. Man måste bara instruera barnen innan vad de för tillfället tränar. Det finns olika övningar: Ställ in den digitala tiden efter vad klockan visar, ställ klockans visare efter den digitala tiden, beräkna tidsskillnad och ställ in visarna efter tidsskillnaden. Du kan ändra klocka 12/24 h och du kan ställa in vad eleven ska träna: 1h intervall, 30 min intervall, 15 min intervall, 5 min intervall eller 1 min intervall. Du kan också ändra färg på visarna så att man tydligare ser vilken som är timvisare och minutvisare.
Barnen kan själv välja vilket djur som ska finnas i mitten av klockan och jag tycker att man blir glad i hela kroppen när man gör rätt och djuret öppnar sin mun och ler härligt. Djuret ser ledset (inte besviket) ut när man gör fel.
Det här är en app som jag nog kommer att använda en hel del känner jag redan nu.
Appen kostar 22 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar