Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

söndag 4 september 2011

Story cubes

Behöver du hjälp med fantasin för att kunna skapa berättelser? Här är en iPhoneapp för 15 kr som ger dig bilder att jobba med. Skaka på ipadden/iphonen eller tucha symbolen för tärningarna och de rullar så att du får upp nya bilder. 9 bilder kan nu hjälpa dig igång. Tärningarna går att flytta men det går inte att slå om enstaka täningar. Är man inte nöjd så få man slå om alla. För att inte riskera att man slår om tärningarna när man inte vill så kan man låsa dem genom att tucha hänglåsikonen.
Jag tror verkligen på att detta är ett bra sätt att få igång berättarglädjen både hos barn och vuxna så 15 kr är det väl värt. Enligt appens beskrivning finns det 54 bilder med över 100 000 kombinationer det kan ju inte bli annat än en farligt massa historier/sagor/berättelser bra eller dåliga...
Ja, just det...man skulle kunna använda appen till att skapa berättelser på engelska eller något annat språk också.

1 kommentar:

  1. Hej! Rory's Story Cubes är i grunden ett fysiskt spel som nu även finns i Sverige. Det kommer att finnas i de flesta leksaksbutiker, men går redan att införskaffa på Designtorget och, om inte nu så inom kort på Akademibokhandeln.

    Mvh, Pål, Mindtwister.

    SvaraRadera