Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

söndag 11 mars 2012

Joelsagan


Joelsagan kan man lyssna på som musiksaga eller få den uppläst för sig. Petter Holmberg, som är författaren, både sjunger och läser sin saga med en mjuk och behaglig röst. Jag tycker också att han läser den i ett lagom tempo vilket inte är vanligt. Ofta går det för snabbt. Man kan även välja att läsa sagan själv om man vill. Pedagogiskt tycker jag att man kan ha boken som diskussionsunderlag. Här finns massor av uppslag till diskussioner.Var är världens ände? Varför har klockorna slutat gå där? Varför slutar klockor gå? Är det molnen som gör himlen blå? Hur skulle en stad av glass se ut? Skulle det fungera att ha en stad av glass? Vad är rån och spån? Hur kommer det sig att hunden tror att han är en katt? Leker han ta fatt  med sig själv? Kan man göra det? Hur lång är man när man är förskräckligt lång? Vad är tigermos? Varför har lejonen flytt från djungeln? Vad är dagg? Hur lång tid tar det att få ihop ett glas daggsaft? Är solen och månen uppe på himlen samtidigt någon gång? Varför syns stjärnor bara på natten? Finns drakar? Vad kännetecknar en drake? Vad sa draken till sin svans? Vad är det för skatt Joel finner?  
Man skulle också kunna ha den som inspiration till att själv skriva en rimbok. Boken handlar eg. inte om något utan det är bara tankar som far fram och det skulle eleverna också kunna göra med sina tankar och med rim. Vill man bearbeta sin bok ytterligare så kan man kanske använda garageband (där eleverna kan spela färdiga accord lätt) och ljudsätta sin bok.
Appen är gratis och passar för väldigt många olika åldrar beroende på vad man gör av den.
Tack Petter (och Joel) för att vi får ta del av er saga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar