Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 5 juni 2012

Explain everything och educreations



Explain everything är en app som är väldigt lätt att göra egna instruktioner eller föreläsningar till dina elever i.

Det talas just nu mycket om att "flippa" klassrummet, dvs att låta eleverna tillgodogöra sig informationen hemma och att sedan arbeta med den i skolan. Jag är sugen på att prova detta och gjorde därför en föreläsningsfilm som jag visade eleverna och det slog väldigt väl ut tyckte jag. Här är filmen jag gjort i Explain everything:

Efter detta fick eleverna omvandla olika enheter för att sortera upp lappar på en tvättlina:



Jag gillade appen Explain everything därför att det fanns många olika verktyg att använda, för att det var lätt att pausa och sedan fortsätta spela in och för att det var väldigt enkelt att få över filmen till youtube sedan även om det tog ganska lång tid.



Sedan har vi appen Educreations (gratis) som har samma funktion. Skillnaden är att det inte finns lika mycket verktyg i Educreations men det är kanske bra om det är så att man vill att eleverna själva ska göra instruktionsfilmer. På Educreations måste man skaffa ett konto. När man är klar med sitt skapande, vilket man kan göra både via app på pad eller via dator på sidan http://www.educreations.com/lesson/studio/ , så kan man dela med sig via mail, twitter eller facebook. Vill man ha en inbäddningskod till sin blogg måste man gå via datorn för att hämta den. Den finns där...och det tar inte lång tid att få den klar så som det tog för Explaineverything att ladda upp till youtube.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar