Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

onsdag 6 juni 2012

Voicethread


Voicethread har jag använt en del via datorn med elever tidigare men nu har jag även provat via appen i ipadden och det var ju verkligen skillnad. Det var så mycket lättare för eleverna att rita med fingret och inte med mus eller datorpad. Appen var lite mer stilren så det var både lättare för mig att ladda upp fotona som eleverna skulle kommentera och det var lättare för eleverna att hitta inspelningsfunktion och deletefunktion när de spelat in fel. Det var också mycket bättre ljud som spelades in.
Voicethread är till för att ladda upp bilder som man sedan kan kommentera. Var och en som har ett konto får en ikon vid sidan av bilden som representerar varje inspelning. Man kan då använda appen/programmet till att kommentera konstverk eller, som här, hur man tänker när man räknar ut mattetal. Har man ett betalkonto kan man dessutom kommentera med en videoinspelning istället för bara en ljudinspelning men även via gratiskontot får man en viss tid på sig att spela i videokommentarer.
 
Jag tror att appen är väldigt användbar nu när det pratas mycket om att barnen ska träna och visa sina förmågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar