Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

fredag 14 december 2012

My story for kids

My story for kids Detta var nog den fulaste appikon jag sett men man kan ju inte döma appen efter detta. Jag provade appen och fann den ganska tilltalande. Två bakgrunder och massor av sagofigurer att placera på dem. Även lite ljudeffekter när man tar på bilderna. Här kan man bygga upp scener och spela en slags teater. Tyvärr går det inte att spela in som en film det man gör men barnen kan ju spela upp det via projektor för klassen. Man kan också ta en skärmdump och använda bilden till att skriva berättelser till. 



2 kommentarer:

  1. Hej Annelie,
    Jag är en student som läser mitt första år på grundlärarutbildningen F-3. Vi läser just nu en svenska kurs och IKT metoden är en del i den. Jag finner den mycket intressant men undrar om du som lärare finner några negativa följder att arbeta med Ipad i synnerhet och med datorer i allmänhet i läs och skrivundervisning?
    Tack på förhand!
    // Anna

    SvaraRadera
  2. Nej, än så länge har jag inte stött på några nackdelar, bara fördelar såsom stavning- och talsynteshjälp men även att det är lättare att samarbeta, fortsätta arbeta hemma, redigera och publicera. Det är också lättare att skapa på ett lite roligare sätt och även lättare att ge formativ bedömning på det arbete eleven gör./Annelie

    SvaraRadera