Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

fredag 12 april 2013

Story wheel

Vill du får inspiration till dina elever till att berätta historier och sagor? Vill du att de ska samarbeta kring berättandet? Vill du ha struktur och ordning på turtagningen utan att du är närvarande? Här är appen för detta!
Börja med att välja "create a story" och sedan vilken typ av tema berättelsen ska ha. Story teller-paketet ingår men de övriga får man köpa till; pirater, rymden och riddare & prinsessor. Skriv in namnen på de som ska vara med och skapa berättelsen, det kan vara upp till 4 st. Man får nu upp ett hjul att dra fram bilder på. Det står också överst vem som ska börja berätta. Denne har 30 sekunder på sig att berätta men man kan ju förbereda sig innan, själv eller med hjälp av de andra. Naturligtvis kan man spela in igen om det blev fel. Tryck sedan "next player" och denne får dra en ny bild och spela in sin fortsättning på berättelsen. Berättelsen kan fortsätta i upp till tolv bilder (syns i högermarginalen för att man ska ha koll) men den kan också avslutas efter bara två. Välj då "done" när sista inspelningen är gjord och skriv in titeln på berättelsen i rutan som dyker upp. Nu kan du välja om du vill spela upp den, dela på webben (kräver att du skapar ett webbkonto) eller maila för att få den som en fil som går att öppna i iBook. Detta sista alternativ är väldigt roligt för då kan man föra över den till en annan ipad och den blir väldigt snygg i iBook med sina animerade figurer och det slitna pappret i bakgrunden. Naturligtvis sparas även berättelsen i appen utan att du behöver göra något extra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar