Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 10 februari 2015

NEs appar för f-3

NE har precis släpp en hel svit med appar för yngre barn. Det är appar för lästräning och taluppfattning och man behöver ha en personlig inloggning för att får prova och sedan behöver kommunen köpa ett tilläggsavtal för att man ska kunna ta del av dem i fortsättningen.
Det handlar om:
Dra bokstäver på rätt plats. Man får höra ordet och bokstavsljuden. Gör du fel får du hjälp med att bokstaven syns svagt på den plats där du ska placera den. Du kan byta mellan versaler och gemena och du kan stänga av bokstavsljudningen.
Välj först räknesätt genom att gå in i rätt "bok". Här finns sedan övningarna beskrivna så att du går in under rätt övning. Från addition upp till tio med bildhjälp och därefter med siffror går man snabbt över till uppställningar och det är inte alltid helt logiskt t ex inte vid tiotalsövergångar. Man ska svara att 3+7 blir 0 eftersom tiotalssiffran redan finns med vid slutsummeringen av tiotalen.
Här får du upp ett tomt papper med ljudning till det du skriver. Ljud, ord och meningar läses upp. Typsnittet som utvecklats för dyslektiker finns med som val. Här finns också ordprediktion. Enkel textredigering finns för typsnitt, textstorlek och justering.
Denna app är väldigt lik book creator. du kan skapa en bok och i den kan du skriva, rita, lägga in bild, video och ljud. Boken går att exportera som pdf eller epub. 
Bygg pussel med 4, 6 eller 8 bitar.
Här finns också samma möjlighet till att sätta samman ord som i stava-appen ovan.
Sortera figurer och former.
Räkna prickar på tärningen eller saker. 
Här kan man lätt bara sitta och klicka på siffrorna och gissa sig till det rätta svaret.

Slutkommentar: Javisst är det stilrena appar men att lägga ner en abbonnemangskostnad på detta som man kan köpa och ha tillgång till en gång för alla hade inte jag gjort. Apparnas innehåll finns som utbud i andra likvärdiga appar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar