Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 19 juli 2011

Skysafari

Skysafari kostar 22 kr och ger dig möjlighet att uforska himlens stjärnor och stjärntecken. Det går bra att ställa in plats och tid och även söka närmaste månar, planeter, stjärnor mm. Ganska trevlig app även om det tar lite tid att lära sig navigera.
Planets är då en gratisapp till skillnad från ovanstående. Den har en tydligare bild och struktur. Den kan automatiskt hitta var du befinner dig eller så kan du ställa in koordinaterna själv. Du kan även få dagens datum och tid eller ställa in detta själv. Detta program har enklare grafik vilket faktiskt gör att man som amatör lättare kan orientera sig på himlen. En extra detalj som är rolig är att se när de olika planeterna är synliga på himlen. Man kan även se solens tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar