Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

onsdag 26 september 2012

Dragonbox

Först förstod jag inte varför denna app var så bra för att förstå ekvationer men när jag spelat en stund så såg jag. Uppdraget var hela tiden att få lådan (motsvarar x) ensam i en av två rutor. Lådan kunde finnas både i den högra och den vänstra rutan. I början skulle man bara ta bort objekten runt omkring men ganska snart dök det upp regler som t ex att en svart och en vit skulle matchas ihop för att man skulle kunna får bort objektet och senare att man fick hämta dessa svarta och vita objekt utanför rutorna. Hämtade man in en svart i den vänstra för att kunna matcha och ta bort ett objekt vid lådan så fick man föra in samma objekt i den högra för att det skulle vara lika. Så småningom byttes bilderna ut mot bokstäver och så var det vita a-kortets motsvarighet svart -a. Varje spelomgång slutar med att lådan "äter upp" det som är på motsatta sidan och det ska motsvara att x är lika med det som blev kvar. Faktiskt ganska bra app men den kräver sin förklaring av en lärare tror jag.


3 kommentarer: