Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

fredag 13 januari 2012

Fred har ett musikkalas


Fred har ett musikkalas tyckte jag först verkade löjlig (eftersom jag har lite äldre barn hemma och i min undervisning) men det är faktiskt en riktigt trevlig app. Den fungerar lite som en saga. Fred ska ta emot sina vänner när de kommer till hans kalas. Alla har varsin present med sig och de innehåller olika instrument. Man klickar på presenten och hjälper Fred att öppna. Sen får man möjlighet att spela på det instrument som Freds kompis tagit med sig. Det är maraccas, trummor, trumpet, xylofon, flöjt och gitarr. När alla instrument är uppackade kan man sätta igång en hel orkester till Freds pianokomp. 
Som bonus finns det även några djur man kan klicka på på varje "bokuppslag" .
Appen är gratis (just nu i alla fall) och passar bäst för förskolebarn men jag tror nog att barn även en bit upp i åldrarna kan roa sig och lära sig en del av appen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar